Het was gezellig druk bij de opening op 30 september '17 van de 35e expositie van AFT in Tegelen. Voorzitter Jeu Hovens vertelde bij zijn welkomstwoord dankbaar te zijn voor de medewerking van het Missiemuseum, zonder welke er geen expositie mogelijk geweest zou zijn zoals nu in de St. Gregor ruimtes.

Vervolgens kreeg wethouder Hanno Lamers het woord om de expositie te openen. Deze taak sprak hem erg aan, omdat hij zijn geboortegrond Steyl een warm hart toedraagt. We vernamen hierbij het bijzondere feit , dat 2 jubilarissen in de club voor de 35e keer exposeren. AFT weet elk jaar opnieuw veel bezoekers uit de hele regio en Duitsland te trekken, onder meer door foto's van de geschiedenis en gebouwen van Steyl.
De locatie waar de expositie plaatsvond bestond uit enige gewelfde gangen en een grote lichte open ruimte, waar in vitrines tevens talloze uitgestalde oudere camera's bekeken konden worden.
Voorts kon men in een andere ruimte een dia-voorstelling met achtergrondmuziek van niet geëxposeerde foto's bekijken.
In de koffiehoek was gelegenheid om alles even te laten bezinken.

Het publiek werd nog meer bij de expositie betrokken, want het kon via een formuliertje aangeven welke foto de allerbeste, de 2e of 3e beste bevonden werd.
De foto die als door het publiek als beste beoordeeld wordt, komt jaarlijks bij de volgende expositie op de affiche. Een mooie stimulans voor de clubleden.

Er hingen rond de 100 foto's, traditioneel strak en keurig gepresenteerd. In die gangen wellicht wat erg dicht naast elkaar, maar op een goede kijkhoogte. AFT heeft maar liefst 25 leden (momenteel is er een ledenstop), daarmee wordt het teveel om van elke fotograaf hier verslag te doen. Vele genres waren vertegenwoordigd: een fiks aantal natuurfoto's, landschappen, macro's, architectuur en portretten.

Er was een aparte hoek ingericht met foto's van grafitti art door Günther Seiler. Vlak daar achter zag je een bijzondere blikvanger, vrijhangend aan dunne draden een afdruk op een aluminium ondergrond, prachtige bruintinten in een lijnenpatroon. Voor dit werk had Thorsten Vöhrs het dak van de kapel in Borgloon (België) gefotografeerd.
Ook Wiel Driessen en Twan van de Hombergh hun foto's vertonen een boeiend lijnenspel, zoals van een brede trap.
Het beeld van een romantisch, schilderachtig straatje vormt hier een fraaie tegenstelling op.

 Thorsten Vöhrs - In de Pigalle   Thorsten Vöhrs - The pain

 

Er waren ook een aantal 'veerscherpe' vogels te bewonderen, vooral bewondering voor de vele uren geduldig wachten om zo'n object goed voor de (tele)lens te krijgen. Geert Trepels heeft zo een koolmeesje + zijn heldere weerspiegeling in een waterplasje weten vast te leggen, zodat de kijker hierbij informatie over de weersomstandigheden mee krijgt.

Hen Peeters liet een paar warmkleurige woestijnlandschappen zien.

Het bijzondere van een simpel onderwerp kwam goed tot uitdrukking in de door Heinz Schmetz vanuit kikkerperspectief gefotografeerde gele herfstblaadjes drijvend op een waterplas.

De portretten van Jan Thijssen van geschminkte en verklede kinderen lieten je nadenken over de blikken in hun ogen, moe of totaal opgaand in hun rol?
Het portret in zwart-wit van een ondeugend kijkende, bijna knipogende oudere man met baard van Thorsten Vöhrs toont plezier.

Ari Verbruggen bracht een sprank humor met zijn foto van twee 'staarten' : de hals van een cello naast de in de nek samengeknoopte staart van het haar van de bespeler van dat instrument.

Ook een Vrouw in blauw of Vrouw als pauw was een mooie compositie van Manfred Schmitter.

Uiteraard zit er subjectiviteit in een bespreking van een expositie, toch wil ik als topper van alle gepresenteerde werken de naaktfoto roemen van Thors Vöhrs, waarop de lichtval zowel van onderaf als vanaf boven een evenwichtig decent beeld vormt.

De leden van AFT hebben hun plezier in fotograferen weer goed tot uitdrukking gebracht.
De expositie was jammer genoeg maar een week te zien, toch werd in die korte tijd een bezoekersaantal van 600 personen bereikt!

Olga van Koert AFV Blerick

 

Geert Trepels - Het koolmeesje